Le week at Gräsö.

Monday, 14 juli: Linus och jag vaknade till liv av mobilalarmet vid nio-tiden. Efter frukosten packade jag ihop det sista av våra saker, medan Linus hoppade in i duschen. Halv tolv var bilen fullpackad och vi var redo att bege oss av in till Norrtälje för att möta upp ganget. VI var stressade så in i helvete, men hamnade bakom ett pucko som körde 50 på 90väg. Yäss. Vi höll på att få ett smärre sammanbrott innan vi väl kom fram. Vi mötte upp de andra utanför Coop och därifrån började vi sedan vår resa upp till Gräsö. På vägen upp roade älsk och jag oss med att käka kakor, lyssna på FETbra musik, prata och sjunga. Det var riktigt mysigt.
En dryg timme senare befann vi oss vid färjan som skulle ta oss från Öregrund ut till campingen på Gräsö. Vi tog luft, snackade och Lina påbörjade semesterfilmen ute på bilfärjan. När vi sedan anlände till campingen var klockan närmare tre (om jag inte misstar mig helt) och vi välkommnades av en oförskämd man i receptionen. Han klargjorde klart och tydligt att vi ungdomar egentligen inte fick komma in, då de tidigare "haft problem med ungdomar". Hej & hå vad man kan vara fördomsfull. Vi kom att kalla honom "surfittan" resten av veckan.
När vi väl kommit in på campingen satte vi igång projektet-att-sätta-upp-alla-tält, vilket visade sig lättare sagt än gjort för min och Linus del. Vi hade kostat på oss ett sexmanna-tält (okay, jag erkänner, det vara mitt fel) och det tog oss närmare två timmar att sätta upp det, i stekande sol. Herrejisses. Vi var lagom muntra och fräscha när vi äntligen var klara. Efter en stunds hängade började vi alla fixa oss iordning för att på kvällen premiära inne på Öregrunds uteserveringar. Någon timme senare påbörjade vi den kvart det tog oss att gå ner till bilfärjan, och ett tag senare befann vi oss mitt inne i Öregrunds båthamn. Vilken sommarkänsla! Kvällssol, glittrande vatten, fågelskri, kluckande båtar och vetskapen om att ha SEMESTER. Lovely!
Vi slog oss ner på en uteservering och drack och käkade en förbannat utsökt middag och pratade och skrattade. Senare under kvällen förflyttade vi oss till ett annat närbeläget hak, där vi spenderade resten av kvällen. En astrevlig och skämtsam trubadur var där och spelade och sjöng och vi skreksjöng med i alla låtar vi kunde. Det blev en underbart mysig kväll.

    
   
    
  


Tuesday, 15 juli:
Efter en obehagligt kall natt i tältet vaknade älsk och jag av den omänskliga hettan av den ihållande morgonsolen. Vi släpade oss upp, käkade frukost tillsammans med de andra och sedan promenerade jag bort till de kollektiva duscharna. Inte de fräschade duscharna, men det var oförskämt skönt att svalka av sig. Vid tolv-tiden begav vi oss ner till stranden för att i fulla grad njuta av det vackra vädret. Vi solade och N & C ochT & L tog ett snabbt dopp, medan Linus och jag var badkrukor. Lite varmt i vattnet måste det faktiskt vara. När den kyliga blåsten drivit oss därifrån några timmar senare åkte älsk, jag, Lina och Carro och handlade käk på den minimala Icabutiken. Sedan blev det korvgrillning och mys vid vårat lilla camp. På kvällen grillade vi middag vid tälten och sedan besökte campingens egna restaurang Doppingen. Vi drack drinkar och käkade marängsuisse till efterrätt. Någon gång efter elva traskade vi tillbaka till våra hem för veckan, där vi avslutade kvällen blandandes drinkar i skenet av en fotogenlampa.
 

Bergshamra Camp.

   
   
   
   
  

Enligt mig: en av veckans ballast pics.

Wednesday, 16 juli:
Vi tillbringade dagen ute i solen, där det solades, lästes tidningar, åts korv, spelades fotboll och dracks. Jag lyckades under veckan bli sanslöst brun och jag är oförskämt jävla nöjd. Det var så obeskrivligt skönt att bara sitta ute i solen och ta det lugnt en hel jävla dag. Utan stress, press och tider att passa.
På kvällen åkte vi återigen in till Öregrund, där vi käkade helt sjukt utsökta hamburgertallrikar. Kvällen spenderades och avslutades på stammishaket Fyren. Mys!

   

Såhär ser jag ut en sommarkväll.

   
   

Thursday, 17 juli: För första gången under veckan regnade, åskade och blixtrade det. Jag hade dessutom, tack vare de svinkalla nätterna, åkt på en förkylning. Jag hade så ont i halsen att jag inte kunde prata. Vi spenderade alltså större delen av dagen inne i tälten. Älsk och jag myste i sovsäckarna, spelade kort, käkade chips och kakor. Det var obeskrivligt mysigt att ligga där inne och lyssna på regnet som smattrade mot tältet. Men jag måste erkänna att det var lite obehagligt med åskvädret. Framåt eftermiddagen klarnade vädret upp och för första gången den dagen klev jag ur tältet vid fyra-tiden. Niklas var närmast förskräckt över att jag varit så lat. Haha.
Efter att alla duschat och fixat sig snygga inför vår sista kväll tillsammans, åkte vi för en sista gång in till Öregrund och vårt älskade Fyren. Där käkade vi snuskigt goda pizzor och jag blev så mätt att jag blev snurrig i huvudet. Det var sjukt.
Kvällen var jättemysig och vi pratade och skrattade och drack och tog en massa roliga foton. Halv ett tog vi färjan hem och hoppade bums i säng.

   

MINMINMIN!

  

Ja, vad säger man?

   

Friday, 18 juli:
Dagen för hemfärd. Vi klev upp tidigt för att hinna packa ihop allt och lämna campingen innan tolv. Efter en varm, mysig och god frukost började vi packa och ta ner tälten. Fem i tolv hade vi checkat ut och vi påbörjade vår varma resa hem. En och en halv timme och två styck försvunna vänner (Tobbe & Lina) senare, stannade jag, älsk, Niklas och Carro inne i Norrtälje, för att mätta våra hungriga magar. En timme senare skiljdes vi åt och Linus och jag åkte hem.
Vi tog en efterlängtad dusch och ömsom sov och myste i soffan hela kvällen.

To sum up: Veckan ute på Gräsö blev mycket mysig. Det blev många goda skratt och en massa tid att vila upp sig och bara umgås. Vädret kunde inte ha varit bättre och jag blev brunbrunbrun; det blev som texten ovan redan vittnar om, många mysiga sommarkvällar inne i Öregrunds hamn; det blev god mat: sjuka kommentarer, sjuka och roliga smeknamn (om jag minns helt rätt - Linus as "Ingalf", myself as "Inga", Carro as "Towdy", Niklas as "Gramse", Lina as "Burken" och Tobbe as "Ragnalf(?)"); sexprat, stön i tälten, iskalla, men asmysiga nätter tätt intill Linus i sovsäcken, fina och goda drinkar, Carro bjöd på en rökchock då hon både rökte och köpte egna cigg (observera då att hon så länge jag har känt
henne, dvs. i snart två år, (hon rökte innan jag lärde känna henne..) alltid har sagt tvärnej till att röka och "klagat" på folk som röker, så det var minst sagt chockerande, men roligt att se henne stå med en cigg i käften. Haha, sötnos)  och SEMESTERSEMESTERSEMESTER.
(Det enda negativa var självklart det faktum att jag i princip inte kunde dricka någon alkohol. Det blev ett par drinkar, men mer än så var omöjligt. Jag hatar att jag har alkoholsutlöst migrän. Hatarhatarhatar. Det förstör så in i helvetes mycket och det känns så jäkla bittert att bara sitta och titta på när alla andra dricker goda drinkar. Fukk fukk fukk. Det här måste kunna lösas på något sätt. Jag tänker inte ha det såhär.)


Tequila Sunrise á la campingstyle.
SKÅL!

Crap

Kommentera, kompis!:

Name:
Remember me?

Your e-mail:

URL:

Your crap:

Trackback